Friday, July 13, 2012

SyuKuri aPa YanG Ada

Assalamualaikum.wbt..

salam sejahtera buat anda semua.semoga kita sentiasa diberkati dan dirahmati Allah. sekarang dah macam-macam kita dengar kan. Umat islam ditindas di sana sini seperti rakyat palestin, syria, dan lain-lain. Sangat menyedihkan bila kita hanya mampu melihat kekejaman kafir laknatullah tanpa dapat membantu saudara-saudara kita di sana. Setiap saat hidup mereka dilanda ketakutan dan mungkin juga trauma. hanya doa yang mampu disedekahkan buat mereka. Tiap-tiap hari ada je berita kematian dan penyeksaan yang dilakukan oleh kafir laknatullah..setiap kali saya tengok gambar kekejaman dan kesusahan mereka hati ni rasa sakit sangat. hanya mampu melihat.tak mampu nk buat apa-apa. Bila tengok gambar di bawah ni tadi air mata ni rasa nak mengalir je..nasib baik ade rumate kat dalam bilik ni kalau tak lama dah mengalir. huuu..sobs sobs..


The next time you waste water, think about it.
Kita sepatutnya sangat bersyukur sebab tinggal di Malaysia yang aman damai ni. Allah bagi kita kesempatan untuk hidup aman supaya kita mensyukuri segala nikmat yang dikurniakanNYA..tengok gambar kat atas ni.kalau kita jangan harapla nak minum air lopak kan? mungkin ada tu nak sentuh pun geli. Air minum pun kalau xsedap sikit terus buang. penuh dengan pembaziran. Tapi mereka kat sana serba kekurangan. Nak jumpa makanan pun susah..tempat tinggal pun tak ada. tidur kat kaki lima,bawah jambatan,dalam longkang.. Kita? rumah kecik sikit dah merungut..makan tak sedap buang..kurang itu merungut kurang ni pn merungut..semuanya tak kena..padahal kita tak sedar apa yang kita ada tu sebenarnya berganda-ganda banyaknya berbanding mereka..


sabda Rasulullah s.a.w Lihatlah orang yang lebih bawah daripada kamu, jangan melihat orang yang tinggi daripada kamu, kerana dengan demikian kamu tidak akan lupa segala nikmat Allah kepadamu.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

http://3.bp.blogspot.com/-ISUR_Kq2zN8/T7Rmey17emI/AAAAAAAAH8A/SlXpVSqtqO8/s1600/detainee.jpg
http://4.bp.blogspot.com/-OLgOnWqAGVg/T7RmdiybmSI/AAAAAAAAH70/v7wkYcezD1k/s1600/arresting-the-chief-perpetrator_ufr5e_19672.jpg

http://2.bp.blogspot.com/-aM9nVgJx6yM/T7RmcmJkwOI/AAAAAAAAH7s/0D01LInOdHM/s1600/abuse3105.jpg

 http://2.bp.blogspot.com/-SW6XVCG1_-c/T7RlTYsmByI/AAAAAAAAH64/Inq1lvdiUB8/s1600/30.jpg 
sedih kan? kita hanya mampu lihat gambar2 ni tapi tak mampu nak tolong mereka. jadi apa yang perlu kita buat? sebagai manusia biasa kita tak ada kuasa untuk melakukan segala-galanya. semuanya berlaku atas kehendak Allah. Dalam situasi ni saya rasa ada beberapa cara yang boleh kita lakukan untuk membantu mereka. Pertamanya adalah DOA. seperti yang kita tahu doa adalah senjata yang paling kuat bagi umat ISLAM. Allah pasti akan mengabulkan doa-doa kita. cuma cepat atau lambat. dan pasti ada hikmahnya jika ia tidak dikabulkan. Allah adalah perancang yang terbaik. Subhanallah Alhamdulillah Lailahaillah Allahuakbar..

        Cara yang kedua? Mungkin kita boleh sumbangkan seberapa yang mampu kepada mereka sama ada dalam bentuk wang ringgit, makanan, tenaga dan sebagainya. Di samping itu juga kita perlu bandingkan keadaan mereka dan juga keadaan kita. Kebanyakan mereka gugur syahid. mereke menderita di dunia tetapi syurga menanti mereka di akhirat kelak. Bagaimana pula dengan keadaan kita? haa..jangan duk sibuk2 nak sedih sangat tengok mereka. Kita duk menangis tgk mereka syahid tanpa memikirkan keadaan diri kita sendiri. Mereka dah selamat syahid tapi kita belum tentu syurga atau nerakanya..bukan nak kata tak payah kesiankan mereka..cuma kita perlu ambil iktibar dari segala keadaan. walaupun kita dalam keadaan aman kat malaysia ni..kita tetap hamba Allah yang perlu menunaikan segala tanggungjawab padaNYA. Oleh itu kita perlu sentiasa perbaiki diri dan berusaha untuk menjadi hambaNya yang soleh dan solehah. Jadikan segala kelebihan yang ada untuk kita lebih bersyukur pada kurniaan Allah swt..tak lupa juga redha dengan segala kekurangan..Tiada yang sempurna di dunia ini..
      Marilah kita upgrade iman dan taqwa ye saudara-saudara ku sekalian. semoga anda sentiasa dalam keadaan baik dan dirahmati Allah..sekian.. :)

No comments:

Post a Comment

Thank You. Glad to see you again in the future. :)

Followers

NetworkBlog

jomblogwalking

blogwalking..