Saturday, September 12, 2009

LeKA

Manusia sering sahaja leka dengan kehidupan dunia..kadang2 kita tak sedar bahawa kita telah hanyut dari kebenaran akibat sifat angkuh yang tersembunyi dalam diri..apabila berlaku sesuatu kita akan menyalahkan orang lain, kita akan menyalahkan apa sahaja tapi kita tidak terfikir bahawa banyak perkara yang berlaku adalah disebabkan diri kita sendiri. kebelakangan ni aku rasa aku banyak buat salah.dahla bulan puasa.aku tak ambil peluang untuk ,muhasabah diri dan memperbaiki diri..malah aku makin jauh terperangkap dalam duniaku sendiri..aku lupa pada prinsip yang aku agung2kan..aku tak dapat menerima orang di sekeliling aku..aku hanya tahu salahkan orang lain sedangkan aku masih banyak kekurangan..Hidup aku tidak akan tenang jika aku tidak menerima segala-galanya. Di sini aku ingin berkongsi sedikit ilmu. Insya’Allah kalau kita berpegang pada 4 perkara ini kita akan bertemu kebahagiaan di dunia dan akhirat..

*Dua perkara yang perlu dilupakan untuk hidup bahagia

1.Lupakan semua kebaikan yang kita lakukan pada orang lain.
-nescaya sifat riak tidak akan timbul dihati kita

2.Lupakan kesalahan yang orang lain lakukan kepada kita
-nescaya kita tidak akan berdendam dan mengungkit di kemudian hari. Sesungguhnya tiada manusia yang sempurna di dunia ini.

*Dua perkara yang perlu kita ingat untuk hidup sejahtera

1.Ingat kebaikan yang orang lakukan kepada kita.
-Kita akan sentiasa menghargai orang lain Tanpa prasangka buruk.

2.Ingat kesalahan yang kita lakukan pada orang lain.
-Memupuk rasa bersalah dalam diri dan tidak mengulangi kesilapan yang sama

2 comments:

  1. as salam. insyaallah fain akn praktikkan dlm diri fain. jazakillahu khairan atas peringatan ye. smg allah redha :)

    ReplyDelete
  2. Uurmm boringnyer blogwalking kt belog2x.,Lagi2x biler xder post baru dr korunk,,,faIn pon xder new post,,Mutiara pon samer.,,,comment pon agilah xreply..sLAlu fain Replykn komen gg,Tpi kali nie fain komen,,,saPer plak nk jwabkn nie kalo bukn Admin sndiri,,Nk cita baru!{|:-)

    ReplyDelete

Thank You. Glad to see you again in the future. :)

Followers

NetworkBlog

jomblogwalking

blogwalking..