Friday, April 6, 2012

Surah Kahf



Dari Abi Umamah Al Bahiliy, beliau berkata: "Rasullulah telah berkhutbah di hadapan kami. Dalam khutbahnya itu baginda banyak menyentuh masalah DAJJAL. Baginda bersabda: "Sesungguhnya tidak ada fitnah (kerosakan) di muka bumi yg PALING HEBAT selain daripada FITNAH yg dibawa oleh DAJJAL. Setiap Nabi yg diutus oleh Allah ada mengingatkan kaumnya tentang dajjal. Aku adalah nabi yg terakhir sedangkan kamu adalah umat yg terakhir. Dajjal itu tidak mustahil datang pd generasi (angkatan) kamu. Seandainya dia datang sedangkan aku masih ada di tengah-tengah kamu, maka aku adalah sebagai pembela bagi setiap mukmin. Kalau dia datang sesudah kematianku, maka setiap orang menjaga dirinya. Sebenarnya Allah akan menjaga orang-orang mukmin".

"Di antara fitnah Dajjal itu dia membawa syurga dan neraka. Nerakanya itu sebenarnya syurganya sedangkan syurganya itu neraka, yakni panas. Sesiapa di antara kamu yg diseksanya dengan nerakanya, hendaklah dia meminta PERTOLONGAN KPD ALLAH dan HENDAKLAH DIA MEMBACA PANGKAL SURAH AL KAHFI, maka nerakanya itu akan sejuk sebagaimana api yg membakar Nabi Ibrahim itu menjadi sejuk".

Hadith Nabi yg menyuruh dan menyeru kita supaya membaca Al Kahfi:

Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa 'ala alihi wa sallam bersabda,
"Barangsiapa membaca surat al-Kahfi pada hari Jum'at, maka akan dipancarkan cahaya untuknya di antara dua Jum'at."
(HR. Al-Hakim, II/368, dan a...l-Baihaqi, III/249)

Dalam riwayat lain dari jalan Abu Darda' radhiyallaahu 'anhu berkata,
Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam bersabda,
"Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat dari permulaan surat al-Kahfi, maka ia dilindungi dari fitnah Dajjal."
(HR. Muslim, VI/92, no. 809, dan Ahmad, VI/449)

Dan dalam lafazh lainnya dari jalan an-Nawwaas bin Sam'an al-Kilabi radhiyallaahu 'anhu berkata,
Rasulullah shallallaahu 'alaihi wa sallam bersabda,
"Barangsiapa di antara kalian yang mengetahui fitnah Dajjal, maka bacalah beberapa ayat pada awal surat al-Kahfi, karena sesungguhnya itu akan melindungi kalian dari fitnahnya."
(HR. Muslim, no. 2937 (110), dan Abu Dawud, no. 4321)

p/s: BETULkan yang BIASA, dan BIASAkan yang BETUL. Ayuhh baca Al Kahfi :)

6 comments:

  1. as salam. terima kasih utk slot surah al-kahfi & al-masih ad-dajjal. huuu, takut bile muncul dajjal nt. dajjal lah antara ujian yg paling dahsyat yg allah akn timpakn pd kite sume nt. nt dunia ni akn blaku kemarau pjg selama 3thn. masa tu nt kte da xingat ape da selain dr bzikir, btakbir, btahmid, bselawat spjg masa pd allah. dajjal ni musuh allah. dajjal cuba utk jd tuhan, nabi & mcm2 lg. sbb itulah allah turunkn nabi isa as utk mbunuhny. smg kte dpt bsedia akn kemunculan dajjal. bsedialah kte utk tdak terpengaruh dgn dajjal yg cuba utk mbw kte ke neraka. wallahu'alam. syukran jiddan mutiara. best.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam fain..terima kasih atas info..:)

      Delete
  2. Wah baru ek?tdi xder..ALLAHHU AKBAR jahtnyer dajjal nie,Teringin lak gg nk taw deeply lgi,,maseh mutiara and fain!!Admin 1,,admin 2 ader mention yor name kt activate a better u r.Werk gg bru pas mgomen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha'ah..baru je post mlm tdi..terima kasih juga sebab baca..jom kte google lg pasal dajjal ni.tambah ilmu lgi..:)

      Delete
  3. gg dah ciap link trus gi jer....

    ReplyDelete
    Replies
    1. okey gg..dah komen dh kat sane..tq! :)

      Delete

Thank You. Glad to see you again in the future. :)

Followers

NetworkBlog

jomblogwalking

blogwalking..