Saturday, January 22, 2011

KhUSyuK SoLAT

Assalamualaikum.w.b.t..

hari ni nak kongsi tips macam mana nak khusyuk ketika solat..kebanyakannya dah tau kan cmne nk khusyuk solat..sengaja saya nak mengingatkan lagi..memang fitrah manusia selalu lupa dan alpa dengan perkara yang remeh temeh ni..ade antara kita yang solat ala kadar je.asal solat sudah..x tau pun apa maksud ayat2 dan surah yang kita baca.solat pun sekejap je.mcm lipas kudung.saya sendiri pun sedang cuba untuk mencari kekhusyukan dalam solat.Alhamdulillah..bila kita tahu maksud2 ayat dan surah yang kita baca dalam solat..xdela kepala duk melilau fikir hal dunia.bila mulut membaca dan akal mentafsirkan maksudnya.kita akan terperangkap dalam kekhusyukan solat tanpa sempat memikirkan hal lain.jom kita hafal maksud2 ayat dan surah dalam solat..

                   


MAKSUD BACAAN DALAM SOLAT

-Allah Maha Besar

Doa Iftitah


Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah dengan banyaknya.

Maha suci Allah sepanjang pagi dan petang.

Aku hadapkan wajahku bagi Tuhan yang mencipta langit dan bumi,

dengan suasana lurus dan berserah diri dan aku bukan dari golongan orang musyrik.

Sesungguhnya solatku, Ibadatku, hidupku,matiku

adalah untuk Allah Tuhan sekelian alam.
Tidak ada sekutu bagiNya dan kepadaku diperintahkan untuk tidak
menyekutukan bagiNya dan aku dari golongan orang Islam.


AL-Fatihah

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ

Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Mengasihani.

Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam.

Yang maha pemurah lagi maha mengasihani.

Yang menguasai hari pembalasan.

Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkau kami mohon pertolongan.

Tunjukilah kami jalan yang lurus.

Iaitu jalan orang-orang yang Engkau kurniakan nikmat kepada mereka,
bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan jalan mereka yang sesat.



Bacaan ketika rukuk

Maha Suci TuhanKu Yang Maha Mulia dan dengan segala puji-pujiannya.


Bacaan ketika bangun dari ruku' dan iktidal
Bacaan ketika bangun dari rukuk

Allah mendengar pujian orang yang memujinya.

Bacaan ketika iktidal

Wahai Tuhan kami, bagi Engkaulah segala pujian.


Bacaan ketika sujud


Maha suci TuhanKu yang Maha Tinggi dan dengan segala puji-pujiannya.


Bacaan ketika duduk di antara dua sujud

Ya Allah, ampunilah daku,Rahmatilah daku,kayakan daku,angkatlah darjatku,

rezekikan daku,berilah aku hidayah,sihatkanlah daku danmaafkanlah akan daku.




Doa Qunut




Ya Allah, berilah aku petunjuk sebagaimana orang-orang yang telah Engkau tunjuki.

Sejahterakanlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau sejahterakan.

Pimpinlah aku sebagaimana orang-orang yang telah Engkau pimpin.

Berkatilah hendaknya untukku apa-pa yang telah Engkau berikan padaku.
Jauhkanlah aku daripada segala kejahatan yang telah Engkau tetapkan.
Sesungguhnya hanya Engkau sahajalah yang menetapkan, dan tidak 
sesiapapun yang berkuasa menetapkan sesuatu selain daripada Engkau.
Sesungguhnya tidak terhina orang yang memperolehi pimpinanMu.
Dan tidak mulia orang-orang yang Engkau musuhi.
Telah memberi berkat Engkau, ya Tuhan kami dan maha tinggi Engkau.
Hanya untuk Engkau sahajalah segala macam puji terhadap apa-apa yang
telah Engkau tetapkan.
Dan aku minta ampun dan bertaubat kepada Engkau.
Dan Allah rahmatilah Muhammad, Nabi yang ummi dan sejahtera keatas keluarganya

dan sahabat-sahabatnya.
“wahai tuhan ku,aku tak layak utk kesyurgamu …


namun tak pula aku sanggup

keNerakamu.. ..kami lah hamba yang mengharap belaskasihan darimu .”ya allah
jadikan lah kami hamba2 mu yang bertaqwa..ampunkan dosa2 kami .kedua
ibubapa kami .dosa semua umat2 islam yang masih hidup mahupun yang telah meninggal
dunia”



Bacaan ketika Tahiyat Awal



Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.

Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta

keberkatannya.Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.

Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan 
aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah.

Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad.


Bacaan ketika Tahiyat Akhir



Segala penghormatan yang berkat solat yang baik adalah untuk Allah.
Sejahtera atas engkau wahai Nabi dan rahmat Allah serta keberkatannya.
Sejahtera ke atas kami dan atas hamba-hamba Allah yang soleh.
Aku naik saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku naik saksi bahawasanya Muhammad itu adalah pesuruh Allah..
Ya Tuhan kami, selawatkanlah ke atas Nabi Muhammad dan ke atas keluarganya.
Sebagaimana Engkau selawatkan ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim.
Berkatilah ke atas Muhammad dan atas keluarganya sebagaimana Engkau berkati ke atas Ibrahim dan atas keluarga Ibrahim di dalam alam ini.
Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Agung.



 Salam
Salam sejahtera ke atas kamu.



10 comments:

  1. salam. sgt2 suke dgn entry ini. mmg sgt bguna utk sy & pembaca2 lain. insyaAllah solat kte akn dterima allah. mg ia dpt dbuat dgn ht yg benar2 khusyuk & taqwa kpdNya. mg drahmati allah slalu kpd penulis blog ini. teruskn pjuangan anda. amin ya rabbal alamiin. wassalam :)

    ReplyDelete
  2. w'slam.amin...thanx ya ukhti..:D

    ReplyDelete
  3. betul..lau tahu maksud insyAllah leh wak khusuk..sokong yang itu...terima kasih atas tip 2 yek..hhhuhu.,.

    ReplyDelete
  4. I'm extremely impressed with your writing talents and also with
    the layout on your blog. Is this a paid subject or
    did you customize it yourself? Anyway keep up the excellent
    high quality writing, it's rare to peer a nice weblog like this one nowadays..


    my website: divorce lawyer marketing (google.ca)

    ReplyDelete
  5. Very good post. I am dealing with many of these issues as well..


    my web blog ... google.ca ()

    ReplyDelete
  6. I'm curious to find out what blog platform you are utilizing?
    I'm experiencing some minor security issues with my latest blog and I'd like to find something more risk-free.
    Do you have any suggestions?

    my website: blog streaming tv (http://simpsonezjk.blog.com)

    ReplyDelete
  7. This is very interesting, You are a very skilled blogger. I have joined your feed and look forward to seeking more
    of your wonderful post. Also, I've shared your site in my social networks!


    Check out my webpage - web design trend

    ReplyDelete
  8. Thanks for your marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you can be a great author.

    I will be sure to bookmark your blog and will often come back sometime soon.
    I want to encourage you to ultimately continue your great writing, have a nice day!


    my web blog online marketing experts

    ReplyDelete
  9. I will right away grab your rss feed as I can not to find
    your e-mail subscription hyperlink or newsletter service.
    Do you have any? Kindly let me recognize so that I may subscribe.
    Thanks.

    Here is my website mortgage leads for purchase

    ReplyDelete

Thank You. Glad to see you again in the future. :)

Followers

NetworkBlog

jomblogwalking

blogwalking..